דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שכרון חושים- בואו נשתמש בהם טוב יותר 

מאת    [ 06/04/2008 ]

מילים במאמר: 1270   [ נצפה 5184 פעמים ]

איך בעצם נוצרת חוויה במוח שלנו?

החוויות נוצרות קודם כל על ידי קליטה. מכשיר הקליטה של בני האדם הוא החושים. למעשה החושים הם אלה שדרכם אנו מתרגמים כל חוויה למחשבה, התנהגות או רגש. כמה פעמים קורה שאנו שומעים שיר ברדיו שהעלה בנו רגשי געגוע למשהו או מישהו?....

כל אדם משתמש יותר בחוש אחד או שניים עיקריים. ברגע שנעלה על החוש הדומיננטי של האדם מולנו, נוכל לגרום לחיבור ישיר עם מוחו ע"י שימוש במילים שמתאימות לו. לכל אחד מאיתנו מערכת חושים שאמנם מורכבת מחמישה חושים- ראיה, שמיעה, ריח, טעם ותחישה (מה ששגור כחוש המישוש אך אינו מדויק, אסביר זאת בהמשך), אך כל אחד מאיתנו משתמש בחושיו באופן שונה. אצל כל אחד מאיתנו יש חוש חזק, דומיננטי יותר, וחושים שהם דומיננטיים פחות.

מה זה אומר חוש דומיננטי? אין מדובר פה בשאלה האם החוש הזה מפותח אצלנו יותר או פחות, למרות שאם אנו משתמשים וחווים את העולם דרך חוש מסוים, סביר שהוא יהיה מפותח יותר, אך ב NLP כאשר מדברים על חוש דומיננטי, מדובר על החוש העיקרי דרכו אנו חווים את העולם בצורה עוצמתית יותר, משמעותית יותר.

לחושים שלנו יש שני צדדים- הצד הפנימי והצד החיצוני: הצד החיצוני הינו הצד הקולט- מה שהעין רואה, מה שהאוזן שומעת וכדומה. הצד הפנימי הוא מה שקיים בזיכרון של כל אחד מאיתנו, ומופעל על ידי הקליטה החיצונית, למשל, אני מריחה ריח של בישולים של השכנה וזה מזכיר לי את הבישולים של אמא שלי כשהייתי קטנה, או שאני מריחה ריח של שמפו שהשתמשתי בו כשגרתי במקום אחר ואני נזכרת בתמונות מהתקופה ההיא.

למעשה ניתן להתייחס למערכת החושים שלנו כמו אל מקלט- החושים קולטים מבחוץ ומעבירים פנימה אל הזיכרון במוח, אשר מפרש את החוש לחוויה. ניתן להבין כי מערכת החושים בנויה כרשת של חוטים המחברים כל חוש לזיכרון או חוויה קיימת.

למה כדאי לנו להבין טוב יותר את החושים שלנו? ראשית, נוכל להתחבר טוב יותר אל האדם שמולנו, אם נדע מהם החושים הדומיננטיים שלו, מה גורם לו להבין אותנו טוב יותר. שנית, באם אנו יודעים מהו החוש הדומיננטי שלנו, אנו יכולים להבין טוב יותר למה אנו זקוקים, איך אנו עובדים טוב יותר, מה מפעיל אותנו, ובאם נרצה ליצור שינוי, להיפתח לדברים חדשים, כדאי יהיה לנו לתרגל שימוש בחושים אחרים, או לשנות את צורות הזיכרון שלנו לגבי סיטואציות מהעבר ואסוציאציות בהווה ובעתיד.

ראיה:

אדם שחוש הראיה שלו הוא החוש הדומיננטי, יחווה את העולם בעיקר דרך העיניים וגם הזיכרונות שלו יהיו בדרך כלל בצורה של תמונות בראש. בואו נעשה תרגיל קטן- כמה מכם מעידים כי יש להם זיכרון צילומי? כמה מכם זוכרים פרצופים יותר משמות? מי מכם שמתחבר לדברים כך, סביר כי אתם אנשים ראייתיים בעיקר. שוב, אין זה אומר שזהו החוש היחיד בו אתם משתמשים, אך זהו כפי הנראה החוש העיקרי דרכו אתם חווים ומפרשים את המציאות שמתרחשת סביבכם, כמו גם זוכרים אותה. המילים העיקריות שהוא ישתמש בהם הן: תראי...אתה רואה למה אני מתכוון...אני רואה לאן זה מוביל... רובנו אנשים ראייתיים.

שמיעה:

אדם שהחוש הדומיננטי שלו הוא שמיעה, יחווה את העולם בעיקר דרך קולות וצלילים. שוב בואו נעשה תרגיל קטן: מי מכם זוכר חומר לפני בחינה, הרצאה או פרזנטציה תוך כדי שהוא מדקלם לעצמו? סביר להניח כי אתם שמיעתיים. אדם שמיעתי ישתמש לרוב במילים: אתה שומע?...שמעתי את הדברים...תקשיב... לאנשים שמיעתיים הזיכרונות ישמרו בצורה של קולות, צלילים, מוזיקה. הוא יכול אפילו לשמוע איזה קול פנימי שמדבר אליו, או לזכור זיכרונות מהעבר ע"י קולות האנשים בראשו. לא מדובר בסכיזופרניה, אלא למשל ביציאה ממסיבה הסלוגן שיקפוץ לו הוא "אם שותים לא נוהגים" וכפי הנראה הוא גם ישמע בראשו את הקול של הקריין. בדוגמא הזו, אדם ראייתי אולי דווקא יראה את התמונה של התאונה האחרונה שהייתה בחדשות.

תחישה:

תחישה הינה מילה הבאה לתאר את מה שמוכר לנו כחוש המישוש. הבעיה היא שכאשר ה NLP מדבר על חוש זה הוא אינו מתכוון רק למגע, אלא לתחושה, הן למשהו חיצוני שהוא המישוש או המגע, והן לתחושה פנימית שאנו מקבלים, ואף לסוג כלשהו של רגש שמתעורר. מדובר למשל על תחושות כמו: צמרמורת, רעד, התרגשות, כאב לב, למעשה קיימות אין סוף תחושות, שהרי כל אחד מאיתנו תופס דברים באופן סובייקטיבי, וכך גם חש אותם.אדם שהחוש הדומיננטי שלו הוא תחישה ישתמש הרבה במילים: אני מרגיש...יש לי תחושה לגבי זה... בנוסף הוא יכול להשתמש גם במילים אשר מתארות אווירה- חמימות, קרירות, צפוף, רגוע וכדומה.

טעם וריח:

אמנם שני החושים הללו חשובים, ואין ספק שאנו יוצרים דרכם הן זיכרונות והן חוויות חדשות. אך שני החושים האלה בדרך כלל אינם מופיעים כחושים דומיננטיים, ותנועת העיניים שמתחברת אליהם היא בדרך כלל עצימת עיניים וחיבור יותר לתחושה, מכיוון שני אלה הם חושים פחות מוחשיים מראיה, שמיעה או תחושה. מה שכן חשוב להדגיש לגבי חוש הריח- זהו החוש שהכי קרוב במיקומו במוח לזיכרון, ולכן יש לנו צד פנימי מאוד חזק של ריח, ריחות מזכירים לנו הרבה דברים מהעבר ומתקשרים לתמונות או קולות שטבועים בזכרון שלנו.הנושא של הקישור בין הריח לזיכרון כל כך חזק כך שיש חלק שלם בעולם הפרסום היום שמתמקד בריחות. חברות שונות, בתי קפה ובתי עסק משתמשים ברעיון הזה ומפזרים תמציות ריח שימשכו את הלקוחות. סטארבקס ידועה בפיזור ריח הקינמון והווניל שהיא מפזרת בסניפיה על מנת למשוך קהל. וולט דיסני מפזר גם הוא ריח ווניל וממתקים בפארקים שלו על מנת ליצור אווירה נעימה ומעודדת קניות. תיזכרו לרגע מהו הריח של מאפיה ואיזה חשק זה עושה ללחם...

כל חוש שלנו מורכב מתתי חישה, מרכיבי חושים, אשר הם אלו שיוצרים את התמונה, הקול, או התחושה הטעם והריח שאנו בסופו של דבר זוכרים. למעשה מדובר על סקאלות כמו שיש ברדיו סקלה של בסים, ומרכיבי קול אחרים, כך לכל חוש יש מרכיבים הנעים על סקלה.

ה NLP משתמש במילה ווליומיזציה לתיאור הסקאלות האלה. כאשר אנו צוברים זיכרונות במוחנו, אנו מאכסנים אותם במוח בעיקר על פי תמונות, קולות, תחושות, ריחות וטעמים שמתקשרים לנו באסוציאציות למקומות אחרים בהמשך החיים. אם זוהי הדרך בה אנו זוכרים ומהמקום הזה נוצרות אסוציאציות לחיינו כיום, הרי שאם ניצור שינוי, אפילו קטן, באחד הזיכרונות הללו, שאולי מאטים ומעכבים אותנו מלהשיג דברים שאנו רוצים בחיים, נוכל לשנות את העיכוב ולמעשה, נאפשר לעצמנו לשנות את ההווה והעתיד.

לדוגמא אם בכל פעם שאני הולכת לראיון עבודה, יש לי תמונה בראש של הראיון הראשון שעברתי, כשהייתי צעירה וחסרת ניסיון, המנהל נראה לי גדול ומפחיד ואני הרגשתי קטנה וחסרת ניסיון, אני יכולה ממש לשמוע אותו מדבר בקול תקיף וסמכותי שגורם י תחושה של איום. אם אני אקח את הסרט הזה שרץ לי בראש ומלווה אותי כל ראיון עבודה, ואשנה אותו- אקטין את המנהל, אחליש את הקול שלו ואולי אף אהפוך אותו לקול צפצפני ומצחיק, יש סיכוי שאגיע לראיון עבודה הבא עם תחושה יותר קלילה ופחות מאיימת.

ווליומיזציה Voluming

אני מזמינה אתכם לדמיין כי מגבר החושים הזה נמצא אצל כל אחד מאיתנו בראש, והשליטה בו היא שלנו, כל אחד מאיתנו יכול לשלוט ברמתו של כל אחד ממרכיבי החושים שלנו. עכשיו אני מזמינה אתכם לעצום עיניים... ולדמיין שיש לכם מאחורי אוזן ימין (מי ששמאלי זה מאחורי אוזן שמאל) כפתור מסתובב כמו כפתור ווליום קטן, שיש לו קטבים של מינוס ופלוס.

דמיינו סיטואציה לא נעימה שהייתם בה, שבה כעסו עליכם, נזפו בכם או היה לכם לא נעים, ובשל כך אתם הגבתם בצורה קיצונית כלשהי, ושבדיעבד, הייתם רוצים להגיב אחרת. עכשיו קחו את התמונה הזו בראש ותתחילו לעשות ווליומיזציה לחושים שלכם.

 1. תחלישו את הווליום.

 2. תרחיקו את התמונה.

 3. טשטוש.

 4. תעבירו אותה לצבעי שחור ולבן.

 5. אולי תרצו בכלל לצבוע אותה מחדש בצבעים אחרים, שנעימים לכם יותר.

 6.אולי תרצו להוסיף מוזיקה.

 7. ריח שעושה לכם נעים ומרגיע אתכם.

 8. אולי תרצו להפוך אותה לסרט מצויר, לצייר למישהו פרצוף מצחיק או לשנות לו את הקול.

כך אתם יכולים להמשיך ולשנות עד שהתמונה תהפוך להיות נעימה לכם, שהסיטואציה כבר לא תיראה מאיימת ולא נעימה.את הטכניקה הזו ניתן לעשות בכל זמן ומצב. תבחרו לעצמכם דברים קבועים שעושים לכם טוב, צבעים שאתם אוהבים, טעם וריח שנעימים לכם, דמות שמצחיקה אתכם, כך שכל פעם שתיכנסו לסיטואציה לא נעימה, תוכלו לעצור לרגע, לשלוף את כפתור הווליום ולשנות את התמונה לפי מה שנעים ונוח לכם.

 © ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, לצלם, להקריא, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר יישאר שלם כולל הקרדיט לכותבת המקורית בסוף המאמר.

הילה קורן- מעבר לכל דמיון...
מנחה בדמיון מודרך ו NLP.
054-5901368, hilaknlp@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב